Veel gestelde vragen

We krijgen regelmatig vragen over alles wat te maken heeft met het uitgeven van een boek. Deze vind je - met de antwoorden - hier terug.

Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust even contact met ons op. We helpen je graag.

Als je je boek in eigen beheer uitgeeft, komt het er op neer dat je alles zelf regelt en dat alle kosten die daaraan verbonden zijn, voor je eigen rekening zijn. Daar staat dan tegenover dat alle opbrengsten  voor jou zijn. 

Wij helpen en adviseren je met het uitgeven van je boek. Denk daarbij aan de opmaak van je boek, het aanvragen van een ISBN-nummer, de keuze voor papiersoort en drukker. Voor onze hulp, betaal je een uurtarief. We krijgen geen marge op je boekverkoop.

Als je boek klaar is - maar meestal al ruim daarvoor – leggen we contact met de vormgever en de drukker/drukwerkmakelaar.
We nemen altijd ruim de tijd, want het is zonde dit proces ‘af te raffelen’, dat doet afbreuk aan al het bloed, de zweet en tranen die je in je boek gelegd hebt.

Zes weken is een mooie periode. Maar moet het sneller, dan kan het sneller. We bespreken dit in een persoonlijk gesprek.

Jazeker.

We kunnen je helpen een uitgever te vinden die bij jouw manuscript/boek past. Elke uitgever heeft zo zijn eigen genres en daar moet je boek wel bij passen. Heb je bijvoorbeeld een fantasy-roman geschreven, dan moet je niet naar uitgever gaan die alleen non-fictie uitgeeft.

We kunnen je ook helpen met het vervolmaken van je manuscript. Zodat je meer kans maakt bij een uitgever.

Garanties dat je boek wordt uitgegeven, kunnen we je niet geven. Van de duizenden manuscripten die uitgevers elk jaar van debuterende schrijvers ontvangen, wordt slechts een handjevol daadwerkelijk uitgegeven. 

De belangrijkste reden daarvoor is dat we je als schrijver alle vrijheid en controle willen geven over je eigen boek. Over hoe je boek eruit ziet, bijvoorbeeld. En we vinden het niet eerlijk dat je als schrijver nauwelijks iets verdient aan je eigen boek. Als je boek laat uitgeven door een traditionele uitgever, verdien je vaak niet meer dan 1 euro per verkocht boek. 

Goeie vraag waar niet zo maar een antwoord op is te geven. Het hangt namelijk van veel factoren af.
Wat voor cover komt er? Heb je daar een fotograaf voor nodig, of iemand die illustraties maakt? Welk formaat, aantal pagina's en welk papier? Hoe ziet de opmaak van je boek eruit? Wat wordt de oplage? En wat kan of doe je zelf en waar schakel je een professional voor in? 

Wij helpen je om de juiste keuzes te maken die passen bij je budget en je wensen. Je krijgt altijd vooraf duidelijkheid. De mensen van ons team hebben daar waar het kan, al aangegeven wat de kosten zijn.

Dat is natuurlijk afhankelijk van de keuzes die je maakt.

Een goede stelregel is om alle gemaakte kosten op te tellen, te delen door het aantal te drukken exemplaren en aan dat bedrag 2 tot 4 euro toe te voegen.

Factoren die de prijs kunnen beïnvloeden zijn softcovers. Die worden verkocht tussen de 10 en 20 euro. Hardcovers tussen de 17 en 30 euro.

Sinds 2005 is de vaste boekenprijs bij wet geregeld. Dit om prijsconcurrentie te voorkomen. Dit zorgt voor een divers aanbod van boeken. De wet biedt de uitgever wel mogelijkheden om voor een beperkte periode actieprijzen vast te stellen.

Na een half jaar mag een uitgever de prijs van een boek aanpassen en na een jaar mag hij de vaste prijs opheffen.

Voor e-boeken geldt de wet niet.

De wet op de vaste boekenprijs vind je hier.

Ja dat mag maar alleen onder strikte voorwaarden.

Bij promotie mag je bijvoorbeeld een actieprijs hanteren. En als iemand meerdere boeken wil afnemen mag je een kwantumkorting geven. We lichten ze hieronder even toe:

Een actieprijs (of intekenprijs) is lager dan de vaste prijs en mag voor maximaal drie maanden vastgesteld worden. Je ziet deze vorm vaak bij het intekenen op een boek binnen een bepaalde termijn voor of na verschijning.

Een kwantumkorting kun je geven als bijvoorbeeld een organisatie meerdere boeken van je wil afnemen. Hanteer daarbij onderstaande richtlijnen:

  • Bij de verkoop van ten minste 10 exemplaren van een boek ineens, mag een korting van maximaal 5% op de vaste prijs worden toegepast;
  • Bij de verkoop van ten minste 30 exemplaren van hetzelfde boek ineens, mag er een korting van maximaal 10% worden toegepast;
  • In het geval dat 100 exemplaren van hetzelfde boek ineens worden verkocht, dan mag de verkoper de hoogte van de korting zelf bepalen;

Hierbij is het belangrijk dat het telkens gaat om de verkoop van een boek aan één eindafnemer, dus aan degene die het boek zelf gaat gebruiken. Dit is meestal een consument, maar het kan ook een zakelijke afnemer betreffen zoals een organisatie, bedrijf of club.

Collegiale korting valt niet binnen de wet, omdat hier geen sprake is van een eindafnemer.
In artikel 6 lid 1 van de Wet is bepaald dat de verkoper bij verkoop aan een eindafnemer de vaste prijs moet toepassen. Een eindafnemer is degene aan wie de verkoper verkoopt voor eigen gebruik.
Bij verkoop aan collega-verkopers voor wederverkoop, is geen sprake van verkoop aan een eindafnemer. In dat geval is de Wet niet van toepassing en is het dus toegestaan de korting te verlenen die je wenst.

Overige kortingsregelingen kunnen nog gelden voor bibliotheken, boekenclubs en collectieve promotie- of spaaracties.
Wil je hier meer over weten, neem dan gerust contact met ons op.

Dat hangt in de eerste plaats af van het aantal woorden dat je hebt geschreven.
Door te variëren met de dikte van papier, kun je bij relatief weinig geschreven woorden toch een goed formaat boek uitgeven (door dikker papier te gebruiken). En andersom natuurlijk ook. Door bijvoorbeeld dundruk of bijbeldruk te gebruiken (papier van zo'n 22 gram).

Het belangrijkste is dat je boek goed tot zijn recht komt en daarbij kijk je zeker naar de dikte van het papier en het formaat van je boek.

En, niet onbelangrijk: bij het verzenden is het best prettig als je boek als brievenbuspost verstuurd kan worden. De verzendkosten lopen bij dikke(re) boeken soms flink op. Daarom kijken we, samen met de drukwerkmakelaar/drukker wat bij jou boek past. 

Je boek is af op het moment dat jij voelt dat het af is. Als je voelt dat een woord meer of een woord minder afbreuk doet aan je verhaal. Hoeveel woorden je boek dan bevat is daarom van ondergeschikt belang.

Toch zijn er wel richtlijnen. Met name voor romans. Het kan je helpen, maar nogmaals, pin je er niet op vast.
Hier komen ze:

  • 70.000 - 79.000: je boek is aan de korte kant, maar geen probleem
  • 80.000 – 89.000: mooie lengte.
  • 90.000 – 99.000: nog steeds goede lengte.

Onder de 70.000 en boven de 100.000 kan door reguliere uitgevers als te kort of te lang aangemerkt worden.

Bij printing on demand kun je steeds een hele kleine oplage laten drukken. Meestal al vanaf één boek. Je kunt er voor kiezen om je boek pas te laten drukken als je er één hebt verkocht. Met printing on demand hoef je dus niet vooraf te investeren in het drukken van je boek. 
Houd er wel rekening mee dat bij Printing on demand de drukkosten per boek, hoger zijn: 10 keer 20 boeken laten drukken is duurder dan in één keer 200 boeken. 

Heb je eenmaal je manuscript af dan is het relatief eenvoudig om daar een e-book van te laten maken. Het grote voordeel van een e-book is natuurliijk dat je geen drukkosten hebt. Daarom ligt de prijs van een e-book een stuk lager dan van een 'echt' boek. 
Wil je je boek ook als e-book, hou dan wel rekening met wat extra eenmalige kosten zoals de kosten voor een apart ISBN-nummer en de kosten om je manuscript om te zetten naar een geschikt formaat voor e-publishing. 

Om je e-book te publiceren maken we gebruik van het platform van Brave New Books. Daarmee wordt je e-book opgenomen door alle online winkels in Nederland en Vlaanderen. En kunnen fysieke boekwinkels je boek bestellen. 

 

Ja, dat kan.
We zijn partner van bol.com en dat betekent dat wij als uitgever jouw boek op bol.com kunnen zetten. En omdat we partner zijn, hou je zelf ook nog eens meer over van de verkoopprijs.

Goed om te weten
Wij verzenden de via bol.com verkochte boeken. We hebben dus een voorraadje nodig van jouw boek.
Van elk verkocht boek krijg jij 62,5% van de verkoopprijs. 

Je boek is klaar. Je hebt naast de papieren versie misschien ook een e-book.  Waarom zou je ook niet een luisterversie maken? Want op hoe meer manieren je boek te koop is, hoe meer je er uiteindelijk van verkoopt, toch? Dat is zeker zo.

Het streamen van audioboeken wordt steeds populairder, dus het is zeker de moeite van het onderzoeken waard. Besef wel dat het uitgeven van een luisterboek een aparte discipline is. Het boek moet tenslotte voorgelezen worden. En ook al denk je dat je dat als schrijver zelf kunt, toch is dat niet altijd verstandig. Stemacteren is een vak apart.
Daarnaast heb je een opname studio nodig. Het vraagt dus best een flinke investering.

Heb je interesse in een audioboek, dan bespreken we graag de mogelijkheden met je..